Tips

5 tips för bättre sömn

Åh haha nu kommer ni ba ”vem sjutton är du att snacka om bra sömn” och JA, ni har rätt. Men jag tänkte mer för min egen skull också. Ska rada upp lite tips som jag ska följa slaviskt tills jag får in en hälsosam rutin.
Sömn för mig är typ det viktigaste som finns. Om jag har rutiner brukar jag kunna somna vid 9-10 och sova hela natten. Jag mår som bäst när jag får sova 10 timmar, men jag kan enkelt sova i 13-14 timmar också. Jag ÄLSKAR verkligen att sova. Det är en aktivitet för mig. Mitt ex brukade alltid tycka att jag var extremt tråkig att sova med eftersom jag ville sussa fram till tolv varje dag. Jaja. Han är ju inte kvar i mitt liv av en anledning.

1. Låt sängen vara en säng.

Använd inte sängen för något annat än sex och sömn. Om du är som jag, som hänger i min säng precis hela tiden (kollar på film, äter middag, står på huvudet you name it) så kopplar inte hjärnan att sängen är till för att sova. Se till att vara sträng mot dig själv – bädda sängen på morgonen och låt den vara tills du går och lägger dig.

2. Ät inget två timmar du går och lägger dig.

JESUS CHRIST, detta är det absolut svåraste någonsin. Jag går omkring och nibblar på saker konstant, speciellt innan jag ska sova. Äter dessutom ganska sent, men ska försöka ändra på det. Bara dricka vatten och te innan jag går och lägger mig. Magen blir tung och jag brukar ofta må illa. Dessutom gör sockret att jag ligger och stirrar upp till taket och undrar vad det är för fel på livet.

3. Läs en bok.

Eller inte. Det beror på. Det kan vara ett jättebra tips eller ett jättedåligt. För mig är det lite både och. Å ena sidan så är det faktiskt hundra gånger bättre att läsa än att titta på en skärm, eftersom ljuset från skärmen gör att hjärnan luras till att tro att det är dag. Så att läsa är egentligen helt klart bättre än att scrolla igenom mobilen. Men å andra sidan kanske du är en manisk läslus som jag, och då blir det svårt att lägga ifrån sig boken. Vet inte hur många gånger jag börjat läsa något och sedan inte kunnat sluta så jag har suttit uppe till fem på morgonen för att få veta hur boken slutar.

4. Öppna fönstret.

Detta är mitt supertips!! Eller det var mitt supertips tills jag vaknade upp en dag efter att ha lämnat fönstret vidöppet under natten och insåg att jag tappat rösten helt och hållet. (Fast det kan också bero på att jag röjde på SpyBar dagen innan och skrek och hade mig. Megan skakade på huvudet när jag kraxade fram några ord och sa på sitt vanliga sätt; ”This, Olivia, is God telling you its time to shut the fuck up”.)
Hur som. Det bästa som finns är att bädda ner sig i sängen när det är lite kallt i rummet, och värma upp lakanen innan man somnar. Speciellt på hösten och våren, då det doftar gott i luften. Men som sagt, lämna inte fönstret helt och hållet öppet om ni vill behålla er röst.

5. 4-7-8 metoden

Jag vet inte om detta funkar, men jag har gjort lite research på det och det verkar låta rätt rimligt. Jag försökte mig på det igår men var rätt täppt i näsan så det gick åt helvete. Grejen är i alla fall att du ska andas in, lugnt, genom näsan under 4 sekunder, sedan hålla andan i 7 sekunder, och så andas du ut genom munnen under 8 sekunder. Det sägs att du somnar på några minuter om du kör på denna metod. Man kan alltid prova!

Hoppas ni gillade dessa tips! Kommentera gärna om ni vill lägga till något!!

3 svar till “5 tips för bättre sömn

  1. heddasöderberg skriver:

    Bra tips, har alltid svårt att somna såhär efter helgen❤️😍👌🏻

  2. juliaaugusti skriver:

    Härliga tips! Nr 1 tycker jag är superviktigt och har själv tillämpat det länge☺️

  3. kärleken skriver:

    Värt att prova på!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.