Ångest

5 tips för stress och oro

Eftersom jag själv har en (väldigt) orolig själ tänkte jag tipsa er, och påminna mig själv, om hur man varvar ner och får tillbaka lugnet. Ni vet när det känns som om hjärtat ständigt kramas om av en jättestark hand och man bara vill gråta hela tiden? Här är några idéer.

1. Hitta tillbaka till andningen.
Hjärtat rusar, det kryper i kroppen och du vet inte i vilken ände du ska börja för att få saker gjort eller för att lugna ner dig och få kontroll över situationen. Regel nummer ett: andas. Det finns inget bättre knep i hela världen. Andas. In, ut. Lyssna på din egen andning. Hur låter den? Hur många sekunder tar det att andas ut? Hur mycket höjer sig bröstkorgen när du andas in? Fokusera.

2. Rör dig långsamt.
När jag är orolig i kroppen far mina armar och händer runt i luften utan att egentligen ha något mål. Letar efter mobilen samtidigt som jag sätter på mig skorna samtidigt som jag fönar håret samtidigt som jag skriker åt hundarna att sluta skälla. Stanna upp och rör dig långsamt. Nästan irriterande långsamt.

3. En sak i taget.

Ibland vill man bara lägga sig ner och gråta för att man har så mycket att göra men det orsakar bara mer stress och panik så gör en sak i taget. Börja med det första som kommer upp i huvudet på dig. Mattetuppgift? Okej. Skjut undan precis allting annat och gör den. Lugnt och metodiskt. Tänk inte på att du har lite tid eller att du måste göra klart den fort, tänk bara på just den uppgiften du har framför dig. När du är klar gör du en kopp te och tänker på nästa sak. Börja med den.

4. Prioritera dig själv.
Absolut, du kanske har prov imorgon eller en kompis du bråkar med eller något du verkligen måste göra, men du själv kommer alltid i första hand. Om du mår dåligt eller är orolig, stryk bort allt på to-do-listan. Allt. Bara skit i det. Gör en kopp te, köp lite bullar och sätt dig i soffan och kolla på serier. Mys. Ta en promenad. Och ha inte dåligt samvete för helt seriöst – ingenting i hela världen kommer någonsin vara viktigare för dig än dig själv.

5. Sköt om dig själv.
Ta extra lång tid på dig att sköta om dig själv. Jag vet inte om det bara hjälper för mig, men jag mår genast mycket bättre om jag har rena kläder, nytvättat hår, målade naglar etc. Pyssla och dona med dig själv. Städa rummet och byt lakan. För mig blir ångesten alltid värre om allt runtomkring mig ser precis lika rörigt ut som jag känner mig.

6 svar till “5 tips för stress och oro

  1. Maliness skriver:

    Så bra tips! Är själv en som lätt stressar upp mig!

  2. Hannah skriver:

    Åh så bra tips!! Bäst!! Kram kram kram kram loveu

  3. Tora skriver:

    bra tips. kram<3

  4. A skriver:

    Älskaaaaaaarrrrrr

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.